vrijdag 29 maart 2013

Even tussendoor - een nieuw sportpak

Omdat het nu eenmaal niet eenvoudig is om in mijn maat iets te vinden om in te sporten dat :
- niet strak zit
- niet te dik is
- niet te warm is
- een beetje betaalbaar is
probeer ik zelf een pak in elkaar te knutselen waarin ik kan sporten. Natuurlijk kan dat ook in een topje en een wijde broek, maar om me een beetje goed 'bij de les' te houden, vind ik het zelf wel prettig een outfit te hebben die uitsluitend daar voor dient. Een sportpak dus.

Mijn eerste poging ging niet helemaal goed. Het pak was wel goed, maar ik had de stof niet vantevoen gewassen, dus na de eerste wasbeurt was mijn mooie sportpak een iets mindr mooie, net effe te korte pyjama geworden. Nou zijn pyjama's in mijn maat ook snel meer dan 40 euro, dus ook dat was snel verdiend, maar natuurlijk niet de bedoeling.

De tweede poging was geslaagder, maar in de praktijk blijkt de stof (eveneens stof van een euro de meter) nogal warm en zweterig te zijn, zeker nu het warmer wordt, (moet toch een keer gaan gebeuren eerdaags, niet ?) en hij 'haalt' nogal makkelijk.

Derde poging dus. Daarvoor heb ik speciaal katoenen tricot met lycra gekocht. Niet echt goedkoop, want ik heb nog altijd 4 meter nodig voor een pak, maar hopelijk wel goede kwaliteit. (En anders heb ik NOG een heerlijke pyjama :lol: )  En uiteraard eerst netjes voorgewassen en gestreken. (Niet dat dat laatste veel nut heeft met tricot)

Hier de stof ; ik heb gekozen voor een beetje petrol-blauw (hoofdkleur) en beige, want ik zie mezelf nog niet meteen in knalkleurtjes sporten.


Alle patroondelen zijn inmiddels geknipt, en vanmiddag ga ik de boel in elkaar zetten, voornamelijk locken. Zo klaar dus.  Het wordt een eenvoudig rechttoe-rechtaan-pak  met een streep op de zijkant van de broek en banen in het shirt en de mouwen, en elastiek in de taille. ALS ik de mouwen er in zet, want eigenlijk is een topje natuulijk OOK wel een goed idee. Mouwen zijn eigenlijk vooal noodzakelijk voor het visuele aspect (bovenamen verstoppen), maar als het ECHT heet is, heb ik daar eerlijk gezegd weinig boodschap aan.....

Na het knippen en locken van de grote naden eerst netjes alle kleurovergangen doorgestikt
Bijna niet te zien ; maar zo hoort het ook ;) 


Bandje meegestikt met de schoudernaden om te zorgen dat ze niet gaan uitrekken


Splitje in de zijpanden ; dat maakt het net effe mooier af.



Mijn favoriete stukje in elk naaiproject (NOT) ; de mouwen inzetten.


Toch maar gekozen voor een biesje langs de hals ; dat moet je ook af en toe even oefenen natuurlijk. 



En met het spelden van de tunnel nooit vergeten even een lapje mee te stikken om aan te geven wat de achterkant is ; dat is een stuk makkelijker met aantrekken. (Toch eens kijken of ik niet ergens leuke labeltjes kan laten maken). 


De rest wordt denk ik morgen, want ik ben het wel even zat voor vandaag. Eigenlijk is het voornamelijk nog (veel) zomen en de tunnel stikken, elastiek inrijgen en doorstikken. Maar daar ben je voor je het weet ook weer zo een uur zoet mee, dus hier laat ik het even bij. Jammer dat de camera niet gewoon standaard elke keer flitst ; dat moet ik ook nog eens uitvogelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten