donderdag 28 maart 2013

De Grote Broek - I

Waarom zou je makkelijk beginnen als het ook moeilijk kan, toch ? Door omstandigheden is het eerste project met allerlei nieuwe technieken waar ik me op stort, een herenpantalon geworden. En niet zomaar een herenpantalon ; voor een man van bijna twee meter hoog (niet de mijne trouwens) en een 'lastige' maat. (Vermoedelijk een buikmaat).

Dit is de uitdaging :
- de broek moet zo ver mogelijk historisch correct zijn voor mode uit de jaren 30 ; dat betekent een omslagje, een gulp met knopen en - vanwege het draagcomfort - een verstelbare tailleband. Uiteraard hoort er altijd (minimaal) één (gepaspoileerde)kontzak op, en ook voor de zijzakken heb ik voor die techniek gekozen.
- De gulp mag niet trekken als de boekstrak om de buik spant
- Hij moet comfortabel zijn in het dragen
- Er moeten knoopjes aan de binnenkant voor bretels, want  deze man realiseert zich (gelukkig, voor de verandering) dat mannen vanaf een bepaalde maat nu eenmaal geen riem meer kunnen dragen zonder de hele dag aan de boek te hijsen of met een bouwvakkersdecollete te lopen. Daarvoor is hij teveel heer en heeft teveel smaak en stijl. Bretels dus. Met knopen.
- Geen gebruik van oneigenlijke materialen zoals stretchstof, kunststof voering en elastiek (al heb ik de eerste twee voor het proefmodel wel gebruikt). 


De eerste stap was het ontwerpen van een basismodel , dat ik heb gemaakt aan de hand van het Lutterloh-systeem , dat iets uitgelegd en vooral flink verlengd moest worden.

De tweede stap was het leren maken van een gepaspoilleerde zak. Eerst maar een rechte. Na tig pogingen en het doorbladeren van even veel naaiboeken, was ik bijna van plan het maar op te geven, tot ik dit zeer leerzame Youtube-filmpje vond :


Niet alleen bijzonder leerzaam, maar ook nog eens leuke toepasselijke muziek ;) . Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, maar een filmpje zegt absoluut meer dan 1000 plaatjes.  De eerste horde was - na het kopen van een schaartje met scherpere punten - genomen. Hoe ik dat met de zijzakken moest doen, was van later zorg. Variatie op een thema, hoopte ik.

Tweede horde was de gulp. Daar zijn GEEN filmpjes voor, maar het uit elkaar pulken van een oude herenbroek (met rits) en wat modelletjes in papier en stof, bleek voldoende, want er zit een - voor mijn doen en voor een eerste poging - keurige, acceptabele knoopsluiting in, die niet wijkt. Had alleen een knoopsgat teveel gemaakt, want het onderste deel van het beleg valt natuurlijk weg in het doorstikken van de gulp.

Derde horde was de omslag, al was dat niet echt een probleem, want ik heb nog wel eens broeken korter moeten maken en slijtbandjes moeten vervangen.

De grootste puzzel was eigenlijk de tailleband, die me nu na veel vijven en zessen wel gelukt is, maar waar ik voor de definitieve broek - na het passen - toch nog een elegantere / betere oplossing ga zoeken.

Voor het proefmodel heb ik een olijfgroene katoen met iets stretch er in gebruikt (hee, voor een euro de meter valt er niet veel te kiezen he ?) die wel mooi valt en zeker prettig daagt - mocht hij het proefmodel ook willen bewaren - maar waar het niet in lukt een definitieve plooi te persen. Toch een beetje werkbroek dus....Viel me trouwens nog mee dat die HELE reuzenbroek uit maar 2,5 meter stof kon.

Helaas heb ik niet meer voldoende stof om nieuwe taillebanden te snijden en daar op deze broek nog iets mee te doen, dat wordt dus een nieuwe proefbroek, desnoods op schaal. Maar....deze is - voorlopig - af.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten