vrijdag 29 maart 2013

De Grote Broek - III


Dit zijn de eerste resultaten van een poging een verstelbare tailleband te maken ZONDER rimpels achter, maar met een plooi. Het idee is dat die precies mooi over de coupenaad valt, en ik moet zeggen : het werkt - op het proeflapje- als een zonnetje.


Zo ziet het er aan de buitenkant uit : het trekbandje komt keurig uit de (gedeelde) tailleband:


En aan de achterkant gaat die met een knoopsgat (om nog meer dikte te voorkomen) naar buiten toe. Niet op de afweking letten hoor ; het is maar een proeflapje, en ik had bijna geen stof meer over.) 

Als ik nu aan het bandje trek, zie je hoe er keurig middenachter een vouw ontstaat, waarin in dit geval wel vier (!) centimer ruimte weggewerkt wordt. 

  
En van de achterkant valt de plooi ook heel mooi. Alleen, zoals plooien - zeker dikke plooien- die niet vaststaan doen, springt hij natuulijk WEL naar buiten, en dat is nog een beetje het probleem. 

  

Zou ik namelijk een "moderne" (en stevige ) knijp-bretel / bretelklem gebruiken, dan kun je die natuurlijk inderdaad precies op de plooi zetten, en zie je er helemaal niks van. Aan die eventuele dikte is met meer of minder versteviging nog wel wat te doen, maar aan het openspringen helaas niet. En hoe ik dit zou moeten combineren met een bretel die met leren bandjes aan knoopjes aan de broek bevestigd wordt, is me nog even een raadsel.


Bovendien lijkt het me ook hele erg lastig een dergelijke plooi te combineren met een kontzak, want DIE mag natuurlijk niet in de plooi vallen. Wel kun je hem eventueel verplaatsen naar de buitenkant richting heup, wat als bijkomend voordeel heeft dat je niet de hele dag OP je portemonnee zit - als je daadwerkelijk van plan bent die kontzak te gebruiken. 

Het rimpel-probleem zou hiermee dus inderdaad opgelost zijn, om plaats te maken voor het openspringende-plooi-probleem - dat niet per definitie fraaier is, maar met wat concessies wel op te lossen. Puntje van overleg dus.



En deze is nog even leuk voor de volledigheid : een klein overzichtje van alle18 patroondelen (die vrijwel allemaal dubbel en soms vier keer moeten) van de broek. Paste niet allemaal naast elkaar op één foto hoor : 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten