donderdag 28 maart 2013

De Grote Broek - II

De eerste foto's.

Omdat ik tegen wat technische problemen aanliep, heb ik me aangemeld op een naaiforum (zoniet HET naaiforum) waar uiteraard meteen de vraag om foto's kwam. Dat maakt je vragen natuurlijk ook wel duidelijker want zoals ik al zei, één plaatje......

Helaas ben ik niet zo handig met de camera, en de eerste foto's zijn dan ook niet allemaal even duidelijk , maar in elk geval is het voorlopig even wat.

Dit was het eerste kunststukje : de paspelzak achter. Prima gelukt vind ik zelf - zeker als je bedenkt dat het de eerste keer was- en dat hele kleine plooitje links heb ik inmiddels weg kunnen werken. De knoop moet een ietsiepietsie naar beneden zie ik nu, maar dat is geen enorme klus meer.




Op de tweede foto zie je de paspelzak aan de voorzijde, en hier ben ik dus de mist in gegaan door een te botte (althans, op de puntjes) oude schaar te gebuiken. Heb het zo goed mogelijk hersteld (ongeveer 2 draden uit de stof te ver geknipt), maar als me dat in de definitieve versie zou gebeuren (wat me dus NIET gebeurt) zou ik het pand opnieuw moeten knippen.  Hier heb ik het maar zo goed mogelijk gestopt. De enige andere 'fout' met de zakken is dat ze voor een man met grote handen wellicht wat klein zijn uitgevallen. Maar ook dat is eenvoudig te corrigeren.


Op de derde foto zie je de gulp (nog niet helemaal voorzien van knopen). Onder de drie knoopsgaten zit dus nog een vierde - overbodig - knoopsgat, dat ik in de definitieve versie eenvoudig weg kan laten. Je ziet er echter gelukkig niks van.



Op de vierde foto zie je de tailleband. De buitenzijde is van normale stof , net als het overslagje aan de binnenkant, en de binnenzijde is kant- en- klare vestevigde tailleband. Schitterend in een nette boek, maar voor mij gevoel wel een beetje aan de dikke kant. Nog even achter mijn oren krabben dus of ik dat in de deinitieve versie ga gebruiken, of dat ik daar kies voor normaal keperband tegen een dubbele tailleband. Of misschien wel weglaat ; ook even overleggen met het slachtoffer natuulijk. HIJ moet hem tenslotte dragen. Hoop handwerk wel aan zo'n tailleband, zeker als het twee keer over moet, maar wel deftig. Echt ingewikkeld is het ook niet. Wel priegelwerk.


 De volgende foto's - van de verstelbare sluiting - zijn helaas wat onscherp geworden en moeten wellicht nog overnieuw. Je ziet hier hoe de trekband uit de gedeelde tailleband komt, en hoe (lelijk) de achterkant van de broek rimpelt als je hem aantrekt. Op het naaiforum heb ik echter inmiddels een uitstekende tip gekregen waar ik mee aan de slag kan om dat veel mooier te maken, en ik heb er ook al een idee over.



En nog één foto van de voorkant van de broek, genomen toen ik nog bezig was met het aanzetten van de tailleband. Die inmiddels keurig sluit met een knoop EN een broekhaak.

 

En niet te vergeten de pijp met omslag en slijtbandje (hier snel met de machine gedaan, maar in de 'echte' broek natuulijk keurig met de hand). 



Inmiddels is de hele broek klaar en moet alleen nog worden opgeperst (nog een paar dagen wachten op mijn nieuwe stoomstijkijzer) , en dan zit er weinig anders op dan te wachten tot het weekend na Pasen als we kunnen gaan doorpassen. Dan weet ik ook waar hij nog te ruim en te klein is. (Ik vrees vooral het eerste).

Ik heb wel geprobeerd hem zelf door te passen (want mijn taille is bij benadering even groot), maar ik heb toch een iets ander model, waardoor de broek mij in zijn geheel te groot valt  (Bóven mijn navel haal ik de 124 cm niet, en daar zit hij mij dan ook te ruim. Ik duf hem echter niet op MIJN maten passend te maken.En ik heb natuulijk ook geen benen van 1.22. Geduldig afwachten dus (wat niet echt mijn ding is).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten